Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:

Numer PESEL jest nadawany z urzędu przez ministra właściwego do spraw informatyzacji.

Nadanie numeru PESEL następuje automatycznie po wykonaniu obowiązku meldunkowego  a w przypadku noworodków (urodzonych na terytorium RP) po rejestracji w Urzędzie Stanu Cywilnego; obywatelom polskim zamieszkującym na terytorium RP oraz poza granicami RP w związku z ubieganiem się o polski dokument tożsamości.

Numer PESEL może być również nadany osobom, które są obowiązane do posiadania numeru na podstawie odrębnych przepisów (na ich wniosek).

Opłaty:

Bez opłat.

Tryb odwoławczy:

Nie przysługuje.

Wymagane wnioski i dokumenty:

  1. przy zameldowaniu:

v  formularz „zgłoszenie pobytu stałego” lub „zgłoszenie pobytu czasowego”;

v  dowód osobisty lub paszport, a dla cudzoziemców – ważny dokument podróży oraz  wiza, karta pobytu, zezwolenie na pobyt stały, zezwolenie na pobyt czasowy,  a w przypadku obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatela państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatela Konfederacji Szwajcarskiej – również  inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo

v  dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu (oryginał do wglądu) tj. w szczególności umowa cywilnoprawna, odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu;

  1. przy złożeniu wniosku na dowód osobisty

v  wniosek o wydanie dowodu osobistego;

v  1 aktualna, kolorowa fotografia o wymiarach 35x45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazująca wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, z widocznymi brwiami i przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i z zamkniętymi ustami;

v  paszport lub inny dokument stwierdzający tożsamość;

v  dokument poświadczający obywatelstwo polskie;

v  odpis skrócony aktu urodzenia (osoby, które zawarły związek małżeński dodatkowo załączają odpis skrócony aktu małżeństwa) – do wglądu;

  1. dla osób obowiązanych do posiadania numeru na podstawie odrębnych przepisów:
    Wniosek o nadanie numeru PESEL osoba, która jest obowiązana do posiadania numeru PESEL na podstawie odrębnych przepisów, składa na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem do dowolnego organu gminy.

v  wniosek o nadanie numeru PESEL;

v  do okazania dowód osobisty lub paszport, a w przypadku cudzoziemców – ważny dokument podróży lub inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo, lub do okazania notarialnie uwierzytelniona kopia dokumentu podróży czy innego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo;

v  oryginał pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa, jeżeli wnioskodawca działa przez pełnomocnika

Podstawa prawna: 

v  Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności;

v  Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego;

v  Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 4 stycznia 2012 r. w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL;

v  Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;

v  Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych.