Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:

wybrany urząd stanu cywilnego na terenie całego kraju.

Urząd Miasta i Gminy Skępe, Urząd Stanu Cywilnego, pok. 13 A.

Wniosek można złożyć w następującej formie

  • osobiście w USC,
  • za pomocą platformy ePUAP poprzez formularz znajdujący się  pod adresem : https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-odpis-aktu-stanu-cywilnego-urodzenia-malzenstwa-zgonuprzy wykorzystaniu profilu zaufanego.
    Profil zaufany można założyć bez wychodzenia z domu. Trzeba mieć: konto w systemie banku lub innego przedsiębiorcy, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego - ich lista znajduje się na stronie profilu zaufanego (https://pz.gov.pl/dt/registerByXidp) lub
    kwalifikowany podpis elektroniczny.

Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:

  • osoba, której stan cywilny został w akcie stwierdzony,
  • wstępny (rodzic, dziadek, babcia),
  • zstępny (dziecko, wnuk),
  • rodzeństwo,
  • małżonek,
  • przedstawiciel ustawowy,
  • osoba, która wykaże interes prawny,
  • opiekun,
  • sąd, prokurator,
  • organy administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich ustawowych zadań,
  • organizacja społeczna, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi takiej organizacji i gdy przemawia za tym interes społeczny.

Informacje dodatkowe:

Odpis aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu może zostać wydany w formie papierowej na druku ścisłego zarachowania lub na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Odpis w postaci elektronicznej należy zamawiać poprzez formularz znajdujący się  pod adresem : https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-odpis-aktu-stanu-cywilnego-urodzenia-malzenstwa-zgonu. Wydruk odpisu w postaci elektronicznej nie ma mocy dokumentu.

Odpis akty stanu cywilnego może być zupełny, skrócony lub skrócony na druku wielojęzycznym (ten ostatni honorowany jest głównie w państwach członkowskich Unii Europejskiej).

Ponadto jeśli odpis skrócony aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu ma być przedłożony w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej, osoba uprawniona do pobrania odpisu aktu  może, po złożeniu stosownego wniosku w usc, otrzymać urzędowe tłumaczenie odpisu aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu  sporządzone na podstawie ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o przedkładaniu niektórych dokumentów urzędowych w państwach członkowskich Unii Europejskiej.

Opłaty skarbowe

  • odpis skrócony – 22 zł,
  • odpis zupełny – 33 zł,
  • odpis skrócony na druku wielojęzycznym – 22 zł.

Płatności można dokonać:

Opłaty można dokonać w Filii nr 1 Banku Spółdzielczego w Skępem ul. Kościelna 2 UMiG Skępe lub bezgotówkowo na rachunek bankowy: Miasto i Gmina Skępe nr konta 16 9546 0004 2001 0000 0749 0017

Termin i sposób załatwienia sprawy

  • wnioskodawcom zgłaszającym się bezpośrednio do USC w Skępem odpisy aktów urodzeń, małżeństw, zgonów wydaje się w terminie 7 dni - poza odpisami aktów sporządzonych w innych USC i nie przeniesionych jeszcze do rejestru stanu cywilnego,
  • odpisy aktów urodzeń, małżeństw i zgonów wymagające zamówienia w innym USC wydaje się w terminie 10 dni roboczych,
  • wnioski wpływające przez platformę ePUAP realizowane są niezwłocznie, nie dłużej jednak niż w ciągu 7 dni roboczych.

Tryb odwoławczy

Nie występuje

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego.

Wymagane wnioski i dokumenty:

  • wniosek,
  • dokument wykazujący interes prawny - w przypadku osób, które nie są rodzicami, dziadkami, dziećmi, wnukami, rodzeństwem lub małżonkiem osoby, której akt dotyczy,
  • oryginał dowodu uiszczenia opłaty skarbowej lub wydruk przelewu bankowego.